Opalování: škodí nebo prospívá?

Opalování spouští v těle hned několik procesů, které si popíšeme a řekneme si, jak postupovat, abychom dostali ze sluníčka to nejlepší a zároveň se vyhnuli tomu špatnému.

opalování (3)Produkce vitamínu D

 

UV paprsky spouští produkci vitaminu D v pokožce. Ten je důležitý pro zdraví kostí a reguluje buněčný růst. Brání tedy v nekontrolovaném růstu zhoubných buněk - rakoviny. Bylo zjištěno, že dostatečná hladina vitamínu D je prevencí rakoviny i podporuje léčbu. 

Pro dostatečnou produkci vitaminu D stačí být na slunci pouze 15 - 30 minut denně. *

 

opalování (1)

Produkce serotoninu 

 

Sluneční světlo (jeho modrá složka) předává mozku signál pro “probuzení energie” a produkce serotoninu. Díky tomu máme více mentální i fyzické síly a jsme “šťastnější” 

 

Zdrojem modrého světla nemusí být pouze sluneční svit, ale také světlo z plnospektrálních žárovek. Modré světlo ráno probouzí organizmus, naopak večer bychom se mu měli již vyhnout. Světlo dává tělu pokyn, kdy má odpočívat a kdy má naopak mít energii. 

 

Tomuto se říká cirkadiánní rytmus. Pokud jej nedodržujeme (chodíme spát v různou dobu a jsme vystaveni modrému světlu, především z telefonů a počítačů, i pozdě večer) naše tělo neví kdy odpočívat a kdy pracovat - trpíme nespavostí a dlouhodobou únavou. Zároveň rychleji stárneme. Během spánku se zase naopak vyplavuje hormon melatonin, který je silný antioxidant, který chrání DNA, buňky a mozek. **

opalování (2)Pleť “žlukne” a stárne

 

UV paprsky fungují jako laser, který rozřízne tuky (lipidy) v naší pokožce. Ty chrání buňku - hydrataci i DNA. Je to podobné, jako když žlukne máslo. UV paprsky ničí ochrannou vrstvu pokožky, kolagenová a elastinová vlákna. Tímto způsobují předčasné stárnutí. 

 

80 - 90% viditelných známek stárnutí pleti způsobují UV paprsky (opalování). ***

 

Nejčastější vnější zdroj volných radikálů

 

Volné radikály jsou atomy a molekuly, které mají nepárový elektron. Jsou silně reaktivní a chtějí získat další elektron. Ten kradou z okolních zdravých buněk a dalších molekul. Tím spouští řetězovou reakci, protože z molekuly s ukradeným elektronem se stává volný radikál. Tím přeskládávají atomovou strukturu celého těla, poškozují DNA a buňky. Poškozené buňky se duplikují poškozené - naše tělo stárne, vytváří další množství poškozených buněk a spouští se základy vážných onemocnění jako je Alzheimer nebo rakovina. UV paprsky štěpí lipidy - jejich elektronové páry. Z jednoho ochranného lipidu tedy vytvoří hned 2 volné radikály. Buňku zbaví ochrany a ještě vytvoří 2 útočníky. 

 opalování (4)

Solária

 

Návštěva solária před 30 zvyšuje pravděpodobnost rakoviny kůže o 90 %. ****

Způsobují fotoaging. Předčasné stárnutí kůže a organismu díky vystavení UV paprskům. 

Rychlost stárnutí se odhaduje na 1,5 - 2 násobek přirozeného stárnutí. 



Shrnutí

 

Slunce dodává energii a vitamín stačí úplné minimum UV paprsků.

UV paprsky jinak naše tělo silně poškozují.

Ničí naši pleť do konce života. Ochrana před UV je extrémně důležitá pro dlouhověkost a zdraví.

Opalování podporuje vznik všech druhů rakovin a vážných onemocnění.

 

Ochrana

 

Opalovací krém

 

Mazat se opalovacím krémem každé 2 hodiny, po koupání nebo pocení. Nosit kšiltovky, klobouky, brýle a lehké zahalující oblečení. 

Samoopalovací krémy

Pro opálení sáhněte po samoopalovacích krémech, soláriím se vyhněte. 

Pokud preferujete přírodní kosmetiku, svůj samoopalovací krém si můžete vytvořit i doma. Samoopalovací látkou je DHA (Dihydroxyaceton), který je dostupný na eshopech pro výrobu kosmetiky a můžete jej přidat do domácího nebo koupeného biokrému. 

Pro vitamín D stačí UV paprsky, které nachytáte i přes pravidelné používání opalovacího krému. 

 

Pro ochranu pleti a těla je potřeba doplnit zásobu lipidů a antioxidantů.

 

Jaké lipidy obsahuje pokožka: 

Ceramidy

Volné mastné kyseliny

Kyselina linolová (omega-6):

  • Esenciální mastná kyselina, která se nachází ve vysokých koncentracích v rostlinných olejích, jako je slunečnicový a sójový olej, dýňová a slunečnicová semínka.

Kyselina α-linolenová (ALA, omega-3)

  • Lněná semínka a lněný olej, chia semínka, konopná semínka, vlašské ořechy.

Kyselina olejová (omega-9):

  • Nachází se v olivovém oleji, avokádu a dalších rostlinných olejích. Pomáhá hydratovat pokožku a udržovat její pružnost.

Kyselina palmitová:

  • Nasycená mastná kyselina, která se přirozeně vyskytuje v kůži a je také přítomná v palmovém oleji, kokosovém oleji  a mase. Přispívá k hydrataci a ochraně pokožky.

Kyselina stearová:

  • Nejdeme ji v kakaovém másle a kokosovém oleji. 

Cholesterol

 

Antioxidanty

Najdeme především rostlinné stravě - ovoci. Na špičce stojí borůvky, maliny a jahody. Doporučená denní dávka je 50 - 300 gramů. V létě, kdy je sezóna tohoto ovoce je ideální dopřát si především lesní borůvky. 




Zdroje: 

https://portlandpress.com/biochemj/article-abstract/441/1/61/47874/Vitamin-D-and-cancer-a-review-of-molecular?redirectedFrom=fulltext

**

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4606158/

***

Life | Free Full-Text | Pheophorbide a Derivatives Exert Antiwrinkle Effects on UVB-Induced Skin Aging in Human Fibroblasts (mdpi.com)

****  

Early-Onset Basal Cell Carcinoma and Indoor Tanning: A Population-Based Study | Pediatrics | American Academy of Pediatrics (aap.org)

 

Zpět do obchodu